Samenvatting: hoe politieke reclame op Sociale media wordt ingedamd!
Vanaf 10 oktober 2025 geldt in de EU de TTPA-wetgeving over transparantie en doelgerichtheid van politieke reclame. Deze regels hebben betrekking op betaalde advertenties rond politiek, verkiezingen en maatschappelijke kwesties.
Kernpunten:
- Politieke advertenties moeten duidelijk herkenbaar zijn en vermelden wie de opdrachtgever is, met welke verkiezing of wetgevingsprocedure ze verband houden en of er gericht wordt gebruikt.
- Online gerichte politieke reclame mag alleen met expliciete toestemming van de gebruiker; gegevens van minderjarigen of gevoelige persoonsgegevens zijn verboden.
- Alle online politieke advertenties worden opgenomen in een Europees register.
- Politieke reclame door opdrachtgevers van buiten de EU is verboden in de laatste drie maanden voor een verkiezing of referendum.
Big Tech-reacties:
- Meta (Facebook, Instagram, Threads) blokkeert vanaf oktober 2025 álle politieke én maatschappelijke advertenties in de EU.
- Google stopt met politieke advertenties, maar staat maatschappelijke campagnes voorlopig toe.
- Microsoft en LinkedIn hanteren een soortgelijk verbod op politieke advertenties.
Conclusie:
Betaalde campagnes op sociale media blijven mogelijk, maar door de nieuwe regels worden ze complexer en minder effectief.