Politieke reclame op sociale media ingedamd

Home / nieuwsberichten

Politieke reclame op sociale media ingedamd

Samenvatting: hoe politieke reclame op Sociale media wordt ingedamd!
Vanaf 10 oktober 2025 geldt in de EU de TTPA-wetgeving over transparantie en doelgerichtheid van politieke reclame. Deze regels hebben betrekking op betaalde advertenties rond politiek, verkiezingen en maatschappelijke kwesties.

Kernpunten:

  • Politieke advertenties moeten duidelijk herkenbaar zijn en vermelden wie de opdrachtgever is, met welke verkiezing of wetgevingsprocedure ze verband houden en of er gericht wordt gebruikt.
  • Online gerichte politieke reclame mag alleen met expliciete toestemming van de gebruiker; gegevens van minderjarigen of gevoelige persoonsgegevens zijn verboden.
  • Alle online politieke advertenties worden opgenomen in een Europees register.
  • Politieke reclame door opdrachtgevers van buiten de EU is verboden in de laatste drie maanden voor een verkiezing of referendum.

Big Tech-reacties:

  • Meta (Facebook, Instagram, Threads) blokkeert vanaf oktober 2025 álle politieke én maatschappelijke advertenties in de EU.
  • Google stopt met politieke advertenties, maar staat maatschappelijke campagnes voorlopig toe.
  • Microsoft en LinkedIn hanteren een soortgelijk verbod op politieke advertenties.

Conclusie:
Betaalde campagnes op sociale media blijven mogelijk, maar door de nieuwe regels worden ze complexer en minder effectief.

Meld je aan bij onze partij en word lid!